Putsning av läder skor/stövlar.

Till er hästintresserade människor och övriga kan ju också ta del!

Idag testade jag att putsa mina ridskor på ett annorlunda sätt. Har tagit del av faktan på många stora hästbloggar. Skorna blir riktigt snygga och det är lätt och går snabbt beroende på hur rena man vill att de ska bli :)

Du behöver:

-En fuktigt svamp
-En trasa/handuk
-Skokräm och putsare
-Nylonstrumpa
-Hårspray
 
  • Jag börjar med den fuktiga svampen som tar bort leran och allmän skit på skorna.
  • Sen tar jag trasan som får skorna torra och ännu mer renare.
  • Därefter börjar jag direkt med skokrämen. Klickar på lite överallt på skon och börjar att putsa. Gör riktigt noga och länge för bästa resultat. Ta mer kräm på de ytor som är svåra att nå och putsa lite noggrannare.
  • Sen låter jag krämen skunka in lite. Vissa läder tar in det mer medans vissa inte. Sånt får man se efter själv.
  • Efter tar jag nylonstrumpan och putsar försiktigt. Då försvinner det kladdiga och överblivna från skokrämen och gör skorna riktigt glansiga. Putsa längre för bättre resultat.
  • Sist så sprayar jag på hårsprayen. Skaka och spraya i luften först och sen spruta på lite försiktigt, ett tunt lager över hela skon. Använd inte hårspray för ofta, det kan torka ut lädret.. Efteråt tar jag nylonstrumpan igen och putsar försiktigt. Putsa till dina ögons bästa resultat.

    FÖRE OCH EFTER BILDER. Om jag var noggrannare så skulle det självklart bli bättre resultat och snyggare. Imorgon är det bara en tränings tävling och jag är sjuk därav att skorna inte blev så bra.. :p Ljuset var också dåligt.. mkt att skylla på..
före-efter↓


före↓


efter






 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0